Model serba baharu Proton Suprima S – butiran lengkap spesifikasi dan senarai harga didedahkan!
Selepas bocornya banyak gambar-gambar menarik model terhangat Proton Suprima S kelmarin, hari ini pula merupakan giliran ‘brochure’ serba lengkap yang dimuatnaik ke laman forum Lowyat.net.
Melalui salinan brochure tersebut, kita kini sudah mendapat butiran
penuh spesifikasi model hatchback terbaharu itu, di samping senarai
harga bagi setiap varian menjelang pelancaran rasminya Sabtu ini (17hb.
Ogos 2013).
Berdasarkan maklumat dari brochure, nama
sebenar model tersebut sememangnya sah sebagai Proton Suprima S, dan
ianya hadir dalam dua varian berbeza iaitu Executive dan Premium. Saya
tidak pasti sama ada masih terdapat varian lain yang bakal ditawarkan
oleh Proton, namun andaian ketika ini hanya dua varian tersebut sahaja
yang akan diperkenalkan. Mungkin varian lebih berkuasa atau varian asas
(baseline model) bakal diperkenalkan kemudian, berdasarkan permintaan
dari pasaran dan juga maklumbalas dari pelanggan.
Kedua-dua varian Suprima S Executive dan
Suprima S Premium dilengkapi enjin Campro 1.6 Turbo, yang sebelumnya
dikenali sebagai enjin CFE seperti mana didapati pada model Preve
Premium. Ada beberapa sebab kenapa Proton membuat keputusan untuk
menggunakan perkataan Turbo bagi menggantikan akronim CFE. Antaranya
ialah ramai pelanggan, atau lebih tepat lagi ialah rakyat Malaysia,
tidak mengetahui bahawa enjin CFE itu sebenarnya adalah enjin turbo.
Menggunakan nama enjin Campro 1.6 Turbo secara asasnya lebih
berterus-terang dan pastinya rakyat Malaysia merasa lebih teruja dengan
enjin jenis induksi pendesak itu.
Menurut maklumat yang tertera di
brochure, enjin turbo tersebut menghamburkan kuasa kuda setinggi
140PS@4,000rpm, dengan kuasa tork mencecah 205Nm@2,000-4,000rpm. Mungkin
tiada perbezaan kuasa enjin tersebut dengan enjin CFE pada model Preve
Premium, (Preve Premium 138hp, bersamaan 140PS, sementara tork adalah
sama 205Nm), namun apa yang lebih membuatkan saya tertanya-tanya ialah
berat Suprima S (kerb weight) ialah 1,375kg (varian Executive) dan
1,395kg untuk varian Premium, sementara berat Preve Premium pula ialah
1,340kg (kerb weight), lebih rendah sebanyak 35kg dan 55kg berbanding
kedua-duanya.
Jadi persoalannya di sini ialah mampukah
Suprima S mencapai prestasi enjin dan pemanduan yang lebih baik
berbanding Preve Premium dengan berat kering keseluruhan yang semakin
bertambah? Melihat kepada pecutan dari 0 ke 100km pula, Suprima S mampu
mencatatkan masa pecutan 9.9 saat, sementara Preve Premium 9.6 saat,
kurang 0.3 saat berbanding Suprima S. Mungkin untuk lebih kepastian,
sesi pandu uji kedua-dua model yang berbeza bakal memberikan jawapan
yang lebih tepat dan adil. Seperkara lagi, kedua-dua varian Suprima S
tersebut dilengkapi transmisi CVT, bukannya manual seperti yang
diharap-harapkan.
Beralih kepada beberapa spesifikasi
penting lain, Suprima S Executive dan Premium dilengkapi brek cakera di
keempat-empat bahagian tayar, dengan saiz tayar bagi kedua-dua varian
adalah berbeza. Suprima S Executive dipasangkan tayar bersaiz 205/55 R16
dengan rim aloi, manakala Suprima S Premium dengan tayar bersaiz 215/45
R17, juga dengan rim aloi yang direka berbentuk sporty dan menyerlah.
Merujuk kepada brochure juga, didapati
Proton Suprima S dilengkapi pelbagai ciri-ciri penting untuk tahap
keselamatan maksimum, antaranya termasuklah ABS dan EBD, Hill-Hold
Assist (Premium sahaja), Brake Assist (BA), Electronic Stability Control
(ESC), Traction Control (TC), enam beg udara, serta turut dilengkapi
sensor parking depan dan belakang (Executive depan sahaja), kamera
undur, lampu utama automatik (Auto headlamp), dan Electronic Gear Shift
Lock (Premium sahaja).
Lebih menarik dan memberikan rasa
premium terhadap Suprima S ini ialah kehadiran kusyen dengan balutan
kulit, termasuk kemasan kulit untuk pintu (door trim) dan roda stereng
(varian Premium sahaja). Bagi saya, kusyen dengan balutan kulit sangat
penting untuk sesebuah model premium kerana ianya bukan setakat
menambahkan keselesaan sewaktu pemanduan menuju ke setiap destinasi,
malah ianya lebih mudah dibersihkan berbanding kusyen fabrik, selain
tidak dinafikan yang ianya kelihatan lebih bergaya dan sporty.
Proton Suprima S turut dilengkapi skrin
LCD bersaiz 7 inci baharu dengan pemain DVD, dengan tambahan ciri-ciri
seperti Intergrated DSP, Bluetooth, serta sambungan iPod, USB termasuk
adanya sistem navigasi GPS terbina dalam. Varian Premium juga lebih
meriah dengan sistem bunyi enam pembesar suara, apabila Proton menambah
lagi dua unit tweeter pada tiang A-Pillar Suprima S. Lebih lagi, Suprima
S Premium turut dibekalkan lampu DRL sebenar (Daytime Running Light)
yang pastinya menambah gayanya ketika berada di atas jalan raya kelak.
Ciri-ciri eksklusif lain yang melengkapi
Suprima S Premium ialah penganjak pedal (Paddle Shifter), penyaman
udara kawalan auto, butang Push/Start, Auto Cruise dan Auto Wiper (depan
sahaja). Lima warna menarik ditawarkan untuk Proton Suprima S baharu,
antaranya ialah Atlantic Blue (Biru), Fire Red (Merah), Genetic Silver
(Perak), Solid White (Putih) dan Tranquility Black (Hitam).
Akhirnya, kini tiba pula giliran kita
semua untuk melihat senarai harga sebenar Proton Suprima S. Perlu
diingat bahawa senarai harga ini mungkin boleh berubah sewaktu hari
pelancaran nanti, atau mungkin juga akan kekal seperti sedia ada. Harga
di atas jalan (OTR) bagi pasaran Semenanjung Malaysia adalah seperti
berikut :
- Proton Suprima S Executive (Solid Colour) : RM76,338.00
- Proton Suprima S Executive (Metallic Colour) : RM76,688.00
- Proton Suprima S Premium (Solid Colour) : RM79,638.00
- Proton Suprima S Premium (Metallic Colour) : RM79,988.00
Berikut pula ialah senarai harga Proton Suprima S (harga OTR) bagi pasaran di Sabah dan Sarawak (Malaysia Timur):
- Proton Suprima S Executive (Solid Colour) : RM78,338.00
- Proton Suprima S Executive (Metallic Colour) : RM78,688.00
- Proton Suprima S Premium (Solid Colour) : RM81,638.00
- Proton Suprima S Premium (Metallic Colour) : RM81,988.00
Kesimpulannya, Proton Suprima S boleh
dikatakan sebagai buah tangan terbaru dari Proton yang tampil berbeza
berbanding model-model lain, malah menepati kehendak pasaran ketika ini
yang lebih meminati model-model berbentuk hatchback dan kompak. Namun
melihat kepada senarai harga yang ditawarkan, mungkinkah pemilik Proton
iaitu DRB-Hicom agak keterlaluan dalam menetapkan jumlahnya? Berikan
maklumbalas dan kritikan membina anda di dalam ruangan komen di bawah.
0 comments:
Post a Comment